måndag 29 november 2010

Madrid

I torsdags åkte jag, Julia, Lisa och Camilla till Madrid, målet var väl egentligen lite oklart förutom att vi skulle se Harry Potter, men planerna byggdes på mer och mer och till slut så hanns inte ens allt med.

Jag är förvånad över hur mycket jag gillade Madrid. Måste nog erkänna att innan jag åkte dit hade jag mest avfärdat staden som stor, grå och förmodligen inte särskilt rolig... Men oj vad fel jag hade! Numera är jag smått förälskad i Spaniens huvudstad. Den är stor men ändå mysig, full av vackra byggnader och roliga människor och det är i princip gångavstånd överallt i centrum. Den här helgen var staden förmodligen vackrare än vanligt eftersom den var full med fina juldekorationer, så ja gott folk: Julkänslan är här för att stanna!

På torsdagen hann vi med en hel del sightseeing, utflippningar och god thaimat =) Fredagen börjades med en gratis guidetur i stan av en guide som jag tror byggde om sanningen lite, men det gjorde inte så mycket för kul var det! Vi hann också med museum Reina Sofia där vi bekantade oss lite med Picasso, Miró och Dali m.fl.. Kvällen var uppbokad på bästa tänkbara vis: Harry Potter! Odubbad dessutom, och nu är det alldeles för spännande eftersom jag med mitt guldfisk-minne inte kommer ihåg hur allt faktiskt slutar.. Jobbigt värre! Måste helt enkelt läsa om boken för jag kommer inte kunna vänta till i sommar.

Lördag blev en museum dag, med reina Sofia (det som inte hanns med på fredagen) och Museo de Prado.. Jag känner mig väldigt kulturell! Fast Prado innehöll alldeles för många Jeusus och Maria bilder, ojojoj.. tänk att samma sak har blivit målad sååå många gånger.. Reina Sofia är helt klart mer min typ av museum. På kvällen blev det julmarknad på Plaza Mayor, thaimat igen och några barer besöktes. Och sen kom söndag och utcheckning =( men men, sen gick vi på en helt enorm fleemarket. Det fanns verkligen hur mycket fint om helst och det märkte plånboken av.. hur som helst har jag iaf börjat köpa julklpappar. och lite grejer till mig själv också kanske.. =)

Madrid kommer jag definitivt åka tillbaka till, jag tror nog att den förälskelsen kan växa sig ännu starkare med tiden.. vi får väl se! =)

Puss på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar