torsdag 30 december 2010

Hejdå Böle och hej Uppsala..

Julen är över och tråkigt är det... fast den har varit alldeles underbar så jag ska inte klaga, lugnt och mysigt med familjen... Precis vad jag behövde för att få landa lite.
Sen har det hunnits med:
- massor av fika
- ett juldisco
- slädtur i Tand, vi tolkade också efter häst med snowracer =)
- en hel del catching up med kompisar
- promenader med Raja (mina föräldrars hund, och lite min med)
- sällskapsspel, jag älskar sällskapsspel, speciellt när jag vinner!
- engelsk julmiddag
- en resa till Uppsala där jag nu befinner mig hemma hos AnnaMaria.

I morgon är det nyårsafton, helt otroligt jag kan knappt tro det. Då blir det middag med AnnaMaria och Charlotte, massa tok och sen ska vi nog försöka oss på V-dalas släpp och dansa de först timmarna på det nya året.. Jag är nöjd och glad och har förmodligen lagt på mig nåt extra kilo, skulle tro mestadels p.g.a. choklad, under julhelgen... med andra ord jag har det bra!

Saknar er alla!

söndag 19 december 2010

Hemma i Böle

Jag är hemma i Böle. I Sverige. I kyla och snö. Det är en konstig känsla, jag kan inte riktigt förklara det. Jag var fullt medveten om att det var mindre än en vecka kvar till jul även innan jag kom på svensk mark, men på något vis hade jag ändå inte riktigt förstått. Jag var på något sätt kvar i oktober/november och det kändes som att tiden spolades fram 2 månader på en 4 timmars flygresa. Jag ligger efter, jag har inte helt hängt med. Men det ska bli roligt med jul, såå roligt!

Den senaste tiden har bestått av julklappshandling, massor av te, en helt fantastisk julfest med massor av härlig av människor, Granadas minsta men blondaste Luciatåg (vi vet faktiskt inte om det fanns flera Luciatåg, men men) med mera, med mera.. det är svårt att förklara hur kluven jag är, jag vill åka hem för jag saknar alla er där hemma, men jag vill stanna kvar, jag trivs så himla bra i Granada.. Ja, det är inte lätt när det är svårt! Men det kan verkligen kallas för lyxproblem, jag trivs alldeles för bra på båda ställena.

I dag ska jag baka pepparkakor och pepparkakshus, det ska bli jätteroligt. Jag ska dricka glögg, tända ljus, lyssna på julmusik och insupa julkänslan till fullo. Nu är det jul, så nu är det bara att njuta! Jag älskar att det jag ser när jag tittar ut genom fönstret är ett vitt landskap! Jul i Böle, allt är som det ska vara!

Puss på er

fredag 10 december 2010

Soliga december

Åhh vad jag gillar Granada just nu, solen skiner, klarblå himmel och det är ca 20 grader, i skuggan! December behöver faktiskt inte vara en kall och mörk månad, woohoo! Underbart!

Här är livet bra, har precis haft långledigt och varit på äventyr i Alpujarras, Sierra Nevada. Så himla fint, men jag måste nog erkänna att jag föredrar de svenska fjällen på hösten.. Allt är lite mer dramatiskt där, och det finns inga renar här! Men men, vacker var det! Jag åkte med en spansk kompis och alla hennes kompisar, vilket resulterade i att jag var den enda som inte hade spanska som modersmål, vilket var helt perfekt! Ingen engelska, ingen svenska, bara spanska! Och dessutom prata med folk som kan språket på riktigt, superkul! Vi hade två härliga dagar men äventyr, vandring, fest och vackra landskap.. Härligt med lite semester!

Det känns konstigt nu, om en vecka så bör jag ha packat och fixat för att åka till Malaga och tillbringa en underhållande natt på flygplatsen innan flyget går lördag morgon.. Helt sjukt, det är julafton om två veckor.. Och här sitter jag och solar i t-shirt, äter glass och använder fortfarande min svenska sommarjacka! Helt klart en annorlunda julmånad, men men, jag räknar med att jag tar igen kyla och snö när jag kommer hem.. Jag kommer frysa ihjäl! 40 graders temperaturskillnad är inte att leka med.. Huvva! Men det ska bli roligt att komma hem, baka pepparkakor, träffa familj och vänner och fira jul!

På söndag natt ska vi försöka fixa ett Luciatåg för att visa alla vänner här, det kommer bli ett väldigt litet Luciatåg, tre personer men men, vi får ta i lite mer! Kommer nog att bli minnesvärt, vet bara inte på vilket sätt än.. =)

Ha det bäst! Puss

måndag 29 november 2010

Madrid

I torsdags åkte jag, Julia, Lisa och Camilla till Madrid, målet var väl egentligen lite oklart förutom att vi skulle se Harry Potter, men planerna byggdes på mer och mer och till slut så hanns inte ens allt med.

Jag är förvånad över hur mycket jag gillade Madrid. Måste nog erkänna att innan jag åkte dit hade jag mest avfärdat staden som stor, grå och förmodligen inte särskilt rolig... Men oj vad fel jag hade! Numera är jag smått förälskad i Spaniens huvudstad. Den är stor men ändå mysig, full av vackra byggnader och roliga människor och det är i princip gångavstånd överallt i centrum. Den här helgen var staden förmodligen vackrare än vanligt eftersom den var full med fina juldekorationer, så ja gott folk: Julkänslan är här för att stanna!

På torsdagen hann vi med en hel del sightseeing, utflippningar och god thaimat =) Fredagen börjades med en gratis guidetur i stan av en guide som jag tror byggde om sanningen lite, men det gjorde inte så mycket för kul var det! Vi hann också med museum Reina Sofia där vi bekantade oss lite med Picasso, Miró och Dali m.fl.. Kvällen var uppbokad på bästa tänkbara vis: Harry Potter! Odubbad dessutom, och nu är det alldeles för spännande eftersom jag med mitt guldfisk-minne inte kommer ihåg hur allt faktiskt slutar.. Jobbigt värre! Måste helt enkelt läsa om boken för jag kommer inte kunna vänta till i sommar.

Lördag blev en museum dag, med reina Sofia (det som inte hanns med på fredagen) och Museo de Prado.. Jag känner mig väldigt kulturell! Fast Prado innehöll alldeles för många Jeusus och Maria bilder, ojojoj.. tänk att samma sak har blivit målad sååå många gånger.. Reina Sofia är helt klart mer min typ av museum. På kvällen blev det julmarknad på Plaza Mayor, thaimat igen och några barer besöktes. Och sen kom söndag och utcheckning =( men men, sen gick vi på en helt enorm fleemarket. Det fanns verkligen hur mycket fint om helst och det märkte plånboken av.. hur som helst har jag iaf börjat köpa julklpappar. och lite grejer till mig själv också kanske.. =)

Madrid kommer jag definitivt åka tillbaka till, jag tror nog att den förälskelsen kan växa sig ännu starkare med tiden.. vi får väl se! =)

Puss på er

onsdag 24 november 2010

Rubrik, ja då var det avklarat! ^^

Oj vad tiden går fort.. Helt otroligt att det bara är en månad kvar till jul, lite lätt panik! Vad har hänt här sedan sist.. Hmm.. Jag har haft fina Charlotte på besök (och nej jag har ingen fula Charlotte, bara en och hon är fin!) och försökt visa så mycket av Granada som det bara går på några dagar. Vi har iaf varit och myst på tetería, tittat på "How I met your mother", varit och lyssnat på flamencomusik med hela gänget, dansat salsa, shoppat skor (viktigt!), varit och tittat på Alhambra, upplevt en vacker solnedgång vid mirador San Nicolas, ätit glass, tapas och allt annat som vi kommit över i princip.. Som vanligt! =) Och sista natten drack vi vin och vandrade runt i Malaga, vi hann också med lite kortspel på flygplatsen vid 4 på morgonen, och ja ni som undrar: jag vann! =) Det har varit jätteroligt att ha henne här, men det går ju så himla fort bara.. =(

Vädret här börjar bli tråkhöstigt nu, det är inte särskilt kallt men det regnar... Bläää! Jaja, det brukar ju gå över nångång, men vad jag längtar efter solen igen! I helgen ska jag åka med tre av tjejerna till Madrid, and it's gonna be legen.. wait for it.. dary, legendary!

Jag har haft lite funderingar på min framtid nu och som ni vet så gillar jag inte riktigt att fundera på framtiden.. är mer av en här och nu tjej, men ibland måste man väl antar jag! Inte direkt så att jag ska klaga, bara massa skoj att fundera på! Men men, vi lägger det åt sidan och fokuserar på kvällen.. Harry Potter (3:an) med vänner och gotta. I helgen ska vi se den nya på bio i Madrid, så vi slipper se den dubbad! =)

Hoppas allt är bra med alla!

söndag 14 november 2010

En sån helg!

En sån helg, en sån intensiv och rolig helg!
Jag har haft Mamma och Pappa här på besök i några dagar och har försökt visa dem allt som man ska försöka hinna med att se i Granada.. Det är lättare sagt än gjort! Och att försöka omvända dem till spanskt tidsschema var inte heller helt enkelt, men men.. Det är sånt man får ta! Som tur var så har vädret iaf varit med oss hela helgen, strålande sol och frisk bergsluft - precis som man vill ha det!

På torsdagen vandrade vi runt i Albaycín och tittade på solnedgången ifrån Mirador San Nicolas, sen blev det en tidig middag och sängen för de trötta resenärerna. På fredagen hanns det med lite shopping och sightseeing innan vi tog oss an Alhambra. Det var otroligt vackert, jag visste ju att det var stort och att det skulle vara fint, men det var så mycket mer än så. Svårt att förklara, jag lägger upp några bilder så kanske ni kan se en liten del ändå, men bilderna g
ör det verkligen inte rättvisa! Efter Alhambra så blev det tapas och middag innan Mammsen och Pappsen gav upp och jag gick ut och åt tapas med några kompisar.

På lördagen tog vi det mest lugnt. Vi vandrade runt i Granada, fikade, åt
churros och tog siesta.. Kvällen skulle ha tillbringats på flamenco uppvisning men magont satte käppar i hjulen så vi spelade kort på deras hotellrum istället.. Myspys! (Fast jag förlorade)
I morse åkte de till Malaga för att flyga hem och jag ska väl återgå till min vardag, (fast jag vet inte riktigt om den är så vardaglig) i två dagar.. För....

På tisdag kommer Charlotte hit!! =) Hon tror att hon ska på semester men jag är väldigt tveksam till om det blir något vilande.. förutom siesta då så klart! Men det kommer i vilket fall bli awesome!

tisdag 2 november 2010

En tripp till Sevilla

I fredags tog jag och Camilla vårt pick och pack och följde med Laurence till Sevilla. Han bodde där i ett år innan han flyttade till Granada, så vi hade privat guide och han hade dessutom fixat boende åt oss hos en av sina kompisar.. Hur bra som helst! Efter tre timmar på en buss lekandes busslekar som jag gissar att vi uppskattade mer än resten av bussen, var vi framme. =) Så vad hände?:
- Jag träffade Tove, hur kul som helst!!
- Jag åt massor av god mat
- Jag dansade i jag vet inte hur många timmar, men kul var det!
- Jag fick äntligen äta churros på vägen hem ifrån klubben, vid kl 7 på morgonen
- Turistade i regnet, men även i en del sol
- Lärde mig ett nytt dryckesspel.. fuck you! (förklaras vid nästa fest, jag lovar!)
- Pratade massor av engelska med engelsmän, svenska med svenskar (Camilla & Tove) och spanska med resten.. =)
- Solade en kortis på Plaza de España

Jag har verkligen fått mersmak av Sevilla, ska försöka åka dit en sväng till i höst.. supermysig stad.. fast grabbarna hävdar att den är ännu bättre på sommaren, och jag måste nog erkänna att jag tror dem!

En kanonhelg i Sevilla iaf, på söndag kväll blev det ett besök på Boogaclub eftersom de har jamsession där då, sedan dansades det i några timmar, pratades med random people utanför klubben, åts kebab samtidigt som vi lärde oss viktiga fraser på arabiska, som t.ex. jag vill ha en kebab.. Tyvärr kommer jag inte ihåg det nu, men men..

Nä nu ska det tvättas och läsas
Besos!

onsdag 27 oktober 2010

Mitt minne är inte alltid det bästa så bloggandet har blivit lite bortglömt..
men men.. så vad har hänt:
- Jag har ätit stora mängder god glass
- Jag har dansat sevillanas ( liknande flamenco, fast inte lika showigt)
- Jag har börjat plugga, och faktiskt varit ganska duktig
- Jag har upptäckt skolans comedor, där man får två rätter mat, bröd, frukt och vin/öl till maten.. allt för hela 3 euro, fasligt dyrt! =)
- Jag har varit i Alpujarra och vandrat bland molnen
- Jag har sett en otroligt bra flamencoshow
- Jag har tittat på extremt många avsnitt av greek
- Jag har börjat sova i pyjamas och sockar, det blir kallt på nätterna.. :(

Ja det och massor av andra saker har jag gjort, väldigt svårt så här i efterhand att komma ihåg vad man faktiskt har gjort. men men.. Jag längtar tills november nu för då får jag besök, först av mamma och pappa och sen så kommer Charlotte hit! Yeii för besök.. Ska bara försöka räkna ut vad man bör visa dem, jaja.. I fix! Finns egentligen alldeles för mycket att göra här, så det blir nog inget problem!

I helgen ska jag och några fler åka till Sevilla, it's gonna be awesome!

Puss på er, ska försöka uppdatera lite oftare.

torsdag 7 oktober 2010

Långhelg och lite bilder

Ja nu är det äntligen torsdag, som för mig betyder helg! Studierna börjar ta lite form nu förutom det faktum att vi fortfarande inte har fått registrera oss på en enda kurs, men men.. Allt ska väl ta lite längre tid här, det är lite av charmen också.. Jag har iaf. bestämt mig för att inte ta några morgonkurser, jag behöver min skönhetssömn så därför har jag första lektionen 11.30. Alldeles perfekt, i dag vaknade jag t.o.m före väckarklockan, definitivt en helt underbar känsla!

Det har vart mycket skola och spanska i veckan, men också en hel del tapas, glass, roliga människor och allt annat som gör att jag trivs så bra här! I kväll ska det dansas på salsabar, men det är en Erasmusfest så hur stor del salsa det blir är oklart.. Det blir nog bra vilket som! Dessutom så är det långhelg för det är helgdag på tisdag vilket innebär klämdag på måndag.. Nästa lektion på onsdag, känns inte helt fel när det är torsdag! =)

Tänkte lägga upp några få bilder så ni får se mitt nya tygstycke som numera pryder min vägg, det ser närstan ut som en matta men nej då, jag har själv kämpat som en galning för att få upp det på väggen! Min skola, som ser ut lite som ett fängelse, men inget kan väl få upp pluggmotivationen som ett betongblock?! En bild på Alhambra kvällstid, väldigt vackert! En flamencodansare, lite glass och vänner.. =) Fler bilder kan nog hittas på facebook då alla andra är mycket duktigare på att lägga upp bilder än vad jag är!

lördag 2 oktober 2010

Dagens viktigaste händelse!

Dagens viktigaste/roligaste händelse är utan tvekan när Camilla låg och solade på takterassen och en fågel bestämde sig för att göra sina behov precis ovanför henne.. Camilla kommer in med ett bestört ansiktuttryck och bajs i ansiktet.. Underbart! Fast lite synd om henne är det allt! Men sååå kul!

tisdag 28 september 2010

Första skoldagen

Ja idag var dagen, dagen då man känner sig som 7 år igen och inte hittar någonstans.. Allmänt förvirrad och inte riktigt vet vilket språk man ska svara kompisarna på (inte för att det var så när jag var 7, men man får ju improvisera lite).. Men måste erkänna att första skoldagen här var lite annorlunda än vad jag tidigare upplevt.. Till att börja med så dök inte läraren upp.. Han tyckte uppenbarligen att det inte var värt att komma till universitetet för en dags lektioner, så han stannade hemma. Det är ju strejk i morgon så då är typ allt stängt, så antagligen gjorde han en egen uträkning och kom fram till att det var klämdag i dag eller nåt..
Jag har iaf gått på två lektioner av fyra, alltdå 50% av lektionerna dök inte läraren upp på.. Snyggt! Men gick på en i portugisiska för nybörjare, och en i dagens spanska, kommenterad i texter eller nåt sånt. Vet inte riktigt vilka kurser jag kommer ta till slut, men det visar sig!

I lunchpausen gick vi hem till Camilla och lagade mat, sen gick jag och lade mig i hennes säng och sov i två timmar.. inte helt fel, man blir trött av alla inställda lektioner ska ni veta!

Helgen kanske jag också ska säga något om, den var helt underbar, i fredags gick vi på salsabar, väldigt kul! Skulle säkert vara ännu roligare om jag kunde dansa salsa, men det blir nästa projekt! På lördagen traskade vi upp till el mirador de San Nicolas för att se solen gå ner med utsikt över Alhambra, väldigt mysigt. Det blev sång och gitarrspel där och sedan nere i stan. Vi hittade några lite smått berusade spanjorer som dansade flamenco och sjöng på flamencovis, väldigt roligt! På söndagen hängde vi mest lite här och där och igår startades kvällen hos Camilla med middag och avslutades i källaren på Laurence jobb med en pingisturnering. Kort och gott man vet aldrig riktigt vad som ska hända, men det blir alltid kul! =)

Nu ska jag äta middag sen blir det nog en sväng ut på stan för att träffa lite kompisar, eftersom det är strejk i morgon är vi lediga igen, såå sovmorgon!

fredag 24 september 2010

Underbart!

Bästa grejen någonsin, när jag skulle hem efter att ha kollat på salsa och flamenco så är det helt plötsligt stopp mitt i gatan... Detta eftersom det står ett band och spelar och alla människor sjunger och dansar med! Helt underbart, sånt händer inte hemma!
Nä nu är jag sen, nu blir det fest och salsaklubb!

Hasta luego!

Fredag! =)

Idag har jag faktiskt (hör och häpna) varit på skolan.. Vi hade infomöte på morgonen så vi ska veta hur vi ska välja våra kurser och allt annat, systemet är lite annorlunda här. Fast faktiskt till det bättre för oss iaf. Vi kan nu under två veckor gå på massor av föreläsningar och se vilka kurser som verkar bra, vilka lärare vi gillar osv., sen om två veckor väljer vi våra kurser. Hur bra som helst! Ska försöka gå på så många föreläsningar jag bara kan nu, säkert väldigt bra för spanskan också. Annars är språket just nu en konstant blandning av engelska och spanska, och lite svenska så klart!

Igår hade vi tapaskväll hemma hos Julia och Cyril, två Erasmusstudenter som jag träffat här, det var jättemysigt. Alla hade med sig mat och dryck sen åt vi tills paltkoman infann sig. Vi hann också med en hel del allsång eftersom Cyril spelar gitarr. Mycket bra kväll! Vi är ett gäng som ska dit i kväll också innan vi ska vidare på salsaklubb, eller det är planen iaf, det brukar aldrig riktigt bli som man planerat här. Det finns så mycket annat som man får för sig senare på kvällen! Typ leka i lekparker och sånt, som vanligt! =)

Annars då.. Hmm.. Ja, jag spelade pingis med Laurence som jag bor med igår, har inte spelat på hur länge som helst, men jag vann! Helt underbart! Det kommer jag leva länge på, eller tills nästa gång vi spelar iaf. Livet just nu är väldigt avslappnat och skönt, jag gör i princip precis vad jag känner för, hänger med massa roliga människor, äter massa god mat och vandrar runt på Granadas gator. Den här staden är helt underbar! Känns redan nu som att det kommer att vara för tidigt att åka hem i februari, men men, det visar sig!

Nu ska jag ta siesta, man behöver ju vila upp sig lite efter en hel morgon på skolan. =)

onsdag 22 september 2010

En helt vanlig dag

Nu har jag verkligen börjat bo in mig här i Granada. Det känns som att jag varit här mycket längre än en vecka och jag älskar verkligen staden. Alla mysiga små gator som gömmer massor av bra tapasbarer och teterías. Helt underbart! Idag slappade jag mest hela dagen, sen blev det tapas, film, mera tapas och kvällen avslutades på en mysig tetería i Albaicín med några andra Erasmusstudenter. Det bästa var nog ändå när vi fick se fullmånen lysa över Alhambra, riktigt vackert! Är otroligt nöjd med mitt val av stad. =)

Killarna jag bor med är riktigt trevliga, vi har Jesús som oroar sig för att jag ska bära för mycket när vi går och handlar, och sen så har vi Laurence som ger mig smoothies så fort jag klivit upp på morgonen, med andra ord: jag trivs fint! Spanskan kommer sakta men säkert tillbaka och för var dag så lossnar det lite mer. Jag har även fått höra att jag låter som en amerikan när jag pratar engelska... Tydligen, men men, det är väl resultatet av alla sitcoms helt enkelt.

I morgon ska jag nog shoppa lite, tror att mitt rum behöver fixas till lite. Dessutom så finns det massa fina grejer med tema arabiska natt på alla småbutiker. Svårt att motstå! Det blir också en magisk afton på universitetet och en Erasmusfest på kvällen. Kan nog bli en bra dag!

Sov så gott

lördag 18 september 2010

Premiär

Ja nu har jag alltså startat en blogg, kors i taket! Jag är inte så haj på sånt här, men men det ordnar sig nog =)

Om dagen: idag har jag flyttat in i en lägenhet i Granada vid la plaza de los lobos. Jag kommer att bo med två killar, en engelsman och en spanjor (som jag inte träffat än), men i morgon är alla inflyttade så då visar det sig vad jag gett mig in på. Blir nog bra! Jag fick även träffa ägaren idag, en liten tant som ska fylla 82 år, det påpekade hon flera gånger. Hon var också väldigt noga med att berätta att flickor och pojkar inte ska bo tillsammans för då pluggar de inte och de stackars föräldrarna som offrat så mycket för sitt barns utbildning får skämmas.. Hon visste minsann för hon var snart 82 år gammal, viktigt! Hon lever nog inte riktigt i samma verklighet som jag, men prata det kunde hon iaf, inget tvivel om den saken..

Jag har också ägnat dagen att gå uppför, kan låta tråkigt men det var så värt det när man faktiskt kom fram till målet. Utsikten från miradoren var över Alhambra och det var otroligt vackert! Albaicín som området vi vandrat i heter är väldigt mysigt, små vita hus i trånga gränder och trappor överallt. Man får verkligen träna på benmusklerna här, dessutom så bor jag längst upp i mitt hus (oväntat!), så stryk ska benen ha. Vi har också en liten takterass så förhoppningsvis fortsätter vädret vara fint så man kan utnyttja den.

Nä nu får det räcka, jag är ju ny på sådana här grejer så nu ska jag inte ta mig vatten över huvudet!